Toiminta

LUP ry on yhdistys, joka kouluttaa pelastuskoiria ohjaajineen erilaisiin pelastustehtäviin, pääasiassa henkilöetsintään. Kyse on päämäärätietoisesta vapaaehtoistoiminnasta, joka tähtää yhteiskunnan virallisten tahojen avustamiseen. Yhdistyksen toimialueena on Kirkkonummi, Inkoo, Siuntio, Espoo, Vihti ja lähialueet.

Yhdistys järjestää tavoitteellista pelastuskoirakoulutusta, jonka päämääränä on hälytyskelpoisten koirakoiden kouluttaminen. Yhdistys ylläpitää omaa hälytysryhmää, johon kuuluu sekä koirakoita että ilman koiraa toimivia apuohjaajia.

Yhdistys huolehtii myös koiranohjaajien kouluttautumisesta järjestämällä säännöllisesti mm. ensiapu- ja suunnistuskoulutusta. Ensiapuharjoitukset ja ensiapukoulutukset on räätälöity nimenomaan pelastuskoiratoiminnalle. Suunnistusta harjoitellaan sekä teoriassa että maastossa. Näitä koulutuksia koordinoivat yhdistyksen ensiapu- ja suunnistusvastaavat. Lisäksi järjestetään teoriailtoja muista aiheista tarpeiden ja mahdollisuuksien mukaan.